Ja fa prop de dos anys que l’Associació d’Equatorians d’Osona es va presentar al Centre Comunitari davant de 250 persones. Tot i això, les persones provinents de l’Equador que viuen a Osona fa més temps que treballen per donar a conèixer la seva cultura. “L’ajuntament va impulsar la creació de la nostra associació”, diu el seu president, Carlos Ordóñez, “la Trini Noguer ens va ajudar molt i vam anar treballar conjuntament amb l’ajuntament”. El que els ha sorprès és que el nou equip de govern de Vic no ha mostrat cap tipus d’interès per conèixer-los, “amb l’administració anterior, anar a l’ajuntament era com estar per casa, ara, ni tan sols ens responen els comunicats”.
Amb l’única persona que han parlat ha estat la regidora d’Esports, Montserrat Rovira, ja que una de les activitats que ha organitzat recentment l’associació és un campionat de futbol. També han participat a les mostres d’entitats i al Mercat de Música Viva de Vic, i fins i tot han fet conferències en algunes escoles de la comarca on han explicat als nens les característiques de l’Equador. “Els nens estaven molt interessats, vam trobar alguns nens equatorians que no sabien moltes de les coses que explicàvem”, diu Ordóñez.
El tema econòmic, segons diu el president de l’associació, és el que no els deixa organitzar més activitats, “no assumim els costos, necessitem més recolzament de l’administració”. I és que l’associació no té cap tipus d’ànim lucratiu, “ens esforcem per estar junts, ja que estem lluny del nostre país. Per poder ballar la música del nostre país, parlar, i sobretot, donar a conèixer el nostre país”.
Des de fa un any, l’AECCO (Associació d’Equatorians de Catalunya Comarca d’Osona), està impulsant conjuntament amb el Fons Català de Cooperació al Desenvolupament un projecte “que pretén millorar un camí de dos quilòmetres, al cantón Puyango, a la província de Loja (Equador). Amb aquesta intervenció la gent de la zona podrà arribar a un sub centre de salut. És una via de molta importància”. L’associació, però, no té gaires recursos econòmics per invertir en la millora d’aquest camí, així que la seva tasca es centra en buscar i gestionar el suport econòmic d’altres entitats.
“Els equatorians tenim la reputació baixa, en som conscients, de vegades es coneix el nostre país per coses no adequades”, reconeix Ordóñez, per això des de l’associació es fan càrrec de diverses activitats, com el campionat de futbol. “Des de que l’associació se n’ha fet càrrec no hi ha hagut cap problema, al contrari, ens volem integrar i millorar el comportament d’alguns compatriotes”. I és que l’ajuntament els cedeix el camp de futbol “mentre ens porten bé, i nosaltres tampoc volem que la gent s’emporti una mala impressió”. El president de l’associació creu que per integrar-se a la societat s’ha de ser una persona civilitzada, i que crear l’associació els ha servit molt per integrar-se dins la societat osonenca.
A Vic hi ha unes 1.000 persones procedents de l’Equador, i la majoria treballa a les indústries càrnies, “és una feina bastant dura”, diu Carlos Ordóñez.
Text. Sara Blázquez
Article publicat al número 2 de la Revista Mà (Febrer 2008)
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada